čtvrtek 7. července 2016

Me before you, aneb. Než jsem tě poznala

Čúz, Bino ! Nejprve bych ráda podotkla, že tento článek by mohl být pro někoho, kdo se chystá jít do kina na tento film, či si přečíst stejnojmennou knihu, docela spojler, takže.. v těchto případech odtud raději pryč (ačkoliv si nerada odháním čtenáře).


Jsou to asi necelé tři týdny, co jsem zjistila, že mám vlastně spooustu volného času a že jsem už nějaký ten pátek nečetla vlastně žádnou knížku.. mrkla jsem na net a zadala "knihy pro týnejdžry" a příběh této knihy mě hned zaujal. Vypráví se v něm vlastně o 26ti leté dívce, jménem Louisa Clarková, která bydlí s rodiči, dědou po mrtvici, mladší sestrou a jejím malým, nechtěným synkem.... dotyčná přijde o práci servírky a je nucena si co nejdříve něco najít, protože ona i její rodiče potřebují peníze a jsou na tom bídně.... neměla jsem problém se do knihy začíst a všem bych ji doporučila !! Do týdne jsem měla přečteno a už už půjčovala tobě, Bino :D ale to jsem odbočila.... zkrátka.. sežene si práci jako "pečovatelka" o mladého kvadruplegika (na vozíku, od krku dolů víceméně mrtvý.. s výjimkou.. dvou prstů jedné ruky 3:) :D ) Willa Traynora. Will je nemluvný, nespolečenský, naprosto ZNUDĚNÝ životem na vozíku a odkázaným na pomoc od ostatních. Nedokáže se sám najíst, vstát z postele, obléknout se.. a to už dva roky, jen proto, že ho cestou do práce jednoho deštivého dne srazil motorkář. Časem si ale s Lou vytvoří určitý řád, zajetý režim a začnou se bavit, ona zjišťuje, jakým životem žil před nehodou a celkově se sblíží. Po několika týdnech se Louisa bohužel dozví (famfáry, prosím !), že William se již dříve pokusil o sebevraždu a nakonec se dohodl se svými rodiči na šesti měsících a pokud do této doby nezmění svůj názor (že nechce už dál žít..), oni ho odvezou do Švýcarska, kde je.. jak to říct.... "firma" ? :D která pomáhá asistované sebevraždě, 'Dignitas'. Je z toho zničená, má ho ráda (postupem času dokonce víc, než-li svého dlouholetého přítele Patricka) a rozhodne se, že za ten zbylý čas Willovi ukáže, že má důvod žít a začne ho brát například na dostihy, koncerty, jdou na svatbu jeho bývalé přítelkyně (jeeej, zábava) a nakonec jedou i na luxusní dovolenou. Clarková se do něj šíleně zamiluje (no, kdo by tohle čekal, že ?) a chce být s ním.... jenže on je opravdu pevně rozhodnut a trvá na tom, že na tomto světě už déle zůstávat nechce.. i když její lásku opětuje, řekne jí, že jí nechce odepírat to, co jí mohou dát jiní muži, že chce, aby jednou měla rodinu a také to, aby konečně vypadla z jejich rodného městečka a odcestovala někam daleko.. až do poslední stránky jsem doufala, že si to Will rozmyslí.... že když tam Lou bude, v tom hrozném pokoji v Dignitas, sedět u něj a držet ho za téměř nic necítící ruku.. že najednou řekne : ,,Ha ! Byl to prenk, Clarková ! Nechci umřít !" a společně odjedou na jeho motorovém vozíku v západu slunce..... a ono nic. Will Traynor tam ukončil své trápení, své bolesti, svůj život. Já ho svým způsobem chápala, chápala jsem, že musí být hrozné nemoct.. prakticky nic, nemoct si ani podržet sklenici u úst, nemoct jít sám na záchod, sám si vyčistit zuby a tisíce dalších, nám naprosto přirozených věcí.... ale ukončit to takhle ? Když vedle sebe máte osobu, která vás miluje a vy milujete ji ? A to jí na konci i opětoval tvrzení, že to bylo nejhezčího půl roku v jeho životě. No nic.... takže.. asi tak.


CO JE VE FILMU JINAK ? - Willův otec nepodvádí svou ženu - Louisa nebydlí u Patricka - Will nemá sestru - Lou a Will se nenechají potetovat - na koncert "splaší" lístky Louisa a ne Will - červené šaty měla mít Louisa i na svatbě Traynorovy bývalé.. nikoliv bledě modré - není tam ta nejbožejší věta (uvedu v obrázcích) - Patrick je ve filmu ještě méně sympatický a k narozeninám dá své (v té době ještě současné) přítelkyni jiný přívěšek, než v knize - Kavárna, kde Lou pracovala, se ve filmu jmenuje nějak.. "Mastný vdoleček", či co :D a v knize je uváděna jako "U mazané houstičky" - Louisa si ve filmu nesežene nabídku ke studiu modního návrhářství - ve filmu není ani ZMÍNĚNÉ bludiště u hradu, kde Louisu jako mladší opili, "zhulili" a.. nikdo vlastně pořádně neví, co všechno se tam odehrálo .......... a mohla bych pokračovat, ale není se čemu divit, když.. se tu snažili o "narvání" 400 stránek do dvou hodin filmu.. film je super, ale opravdu doporučuji si přečíst knihu a následně i její POKRAČOVÁNÍ !! Jo, Sabi ! Bude dvojka ! S názvem ,,After you", ale zatím je jen v angličtině, jeej....


Will Traynor je nesmírně úžasný člověk a chytl mě za srdce (trochu ironie, když neuzvedne ani skleni.... heh, pardon.. černej humor.) a dojalo mě, když.. třeba když "tancoval" s Lou tak, že ji nechal, aby se mu posadila na klín a jen se točili dokola na parketě, na svatbě jeho ex.... jo, to bylo dokonalý :D A tipuji si, že brzy tohle bude takový hit, jako před dvěma lety "Hvězdy nám nepřály".... nejdříve byla kniha, která se stala bestsellerem a nyní film.. čmeláčí punčocháče se budou brzy prodávat absolutně všude, ale já je chci jako první.


PS.: když jsem si koupila knihu, netušila jsem, že film bude během několika dní promítán na "stříbrném plátně" :D PPS.: já bych Willa z Dignitas unesla. PPPS.: „Jenom jenom chci být zase mužský, co si vyšel na koncert s děvčetem v červených šatech. Ještě na pár minut.“

Žádné komentáře:

Okomentovat